Adab berpakaian menurut islam


Adab berpakaian menurut islam, Sering kita lihat orang-orang berpakain tanpa mengenal adab berpakaian menurut islam, banyak fenomena yang sering terjadi akibat berpakaian. Sering terdengar seorang wanita yang diambil kehormatannya hanya karena pakaiannya yang tak layak dipakai. Padahal pakaian dibuat untuk menutup aurat dan melindungi tubuh manusia dari perilaku yang menyimpang. kebanyakan yang dapat bencana dari berpakain adalah wanita. Wanita memiliki segala keindahan tapi jika tidak dirawat akan rusak juga.banyak artikel tentang adab berpakain  tetapi adab yang sering dipakai yaitu adab berpakai secara islam. adab berpakaian menurut islam sangat berguna dan terbukti kenyataannya.Berikut uraian tentang berpakain secara islami, Adab berpakaian menurut islam yaitu :

1.     Menutup Aurat
Aurat lelaki menurut ahli hukum ialah dari pada pusar hingga ke lutut, aurat wanita pula ialah seluruh anggota badannya,kecuali Wajah, telapak tangan dan telapak kakinya.

2.     Tidak Menampakan Tubuh
Pakain muslimah yang jarang sehingga menampakkan aurat wanita muslim tidak memenuhi syarat menutup aurat.pakain jarang bukan saja menaampak warna kulit,malah boleh merangsang nafsu orang yanag melihatnya.Rosululloh bersabda” dua golongan ahli neraka yang belum pernah aku lihat ialah,satu golongan memegang cemeti seperti ekor lembu
yang digunkan bagi memukul manusia dan satu golongan lagi wanita yanag memakai pakain tetapi telanjang dan meliuk liukkan.mereka Masuk surga dan tidak dapat mencium baunya, walaupun bau surga itu dapat dicium dari pada jarak yang jauh(muslim)

3.     Pakaian Tidak  Ketat
Tujuannya adalah supaya tidak kelihatn bentuk tubuh badan wanita muslim.

4.     Tidak Menimbulkan Riak
ROSULULLOH SAW bersabda” siapa yang melabuhkan pakiannya karenaa perasaan sombong. ALLAH SWT tidak akan memaandangnya pada hari kiamat”
Dalam hadist lain ROSULULLOH SAW bersabda “ siapa yanag memakai pakain yang berlebih –lebihan maka ALLAH akan memberikan pakain kehinaan pada hari kiamat nanti” (HR. Ahmad abu daud, An-nasa’iy dan Ibnu majah)

5.     Lelaki Dan Wanita Berbeda
Maksudnya pakaian yang khusus untuk lelaki tidak boleh dipakai oleh wanita begitu juga sebaliknya. Rosululloh SAW mengigatkana hal ini dengan tegas menerusi sabdanya

Yang bermaksud” Allah mengutuk wanita yang meniru pakaian dan sikap lelaki dan lelaki yang meniru pakaian dan sikap perempuan(HR. Bukahri dan Muslim)

Post a Comment